Bas Broekhuizen

Beschavingsoffensief

2002-12-16 | de Volkskrant

Hoezo, poel des verderfs? Het web is het beschavingsinstrument bij uitstek. Een website is een stuk goedkoper dan zendtijd voor een voorlichtingsspotje. Bovendien kun je de goede boodschap verpakken als amusement. Het werkt, kijk maar naar het succes van de stemwijzer. Ander voorbeelden zijn Rubberrace en Catch-the-sperm van de Stichting SOA bestrijding en Wat doe jij? van het Trimbos Instituut

Kunnen wij ook, dachten ze bij Het Nationaal instituut voor gezondheidsbevordering en ziektepreventie. Ervaring met quizzen en testjes had het NIGZ al opgedaan met de campagne Ben jij sterker dan drank?. Vanaf vandaag is er een variant voor volwassenen bij gekomen: www.drinktest.nl. Jammer dat de site in-en-in traag is. Om te weten of je beste vriend straks Korsakoff heet, kun je beter terecht bij de AA. Een stuk minder interactief, net zo confronterend.

Naast overmatig drankgebruik ligt in december ook het gevaar van afgerukte vingers weer op de loer. Ook hier is de traditionele campagne voorzien van een online component. Helaas is het alles-over-vuurwerk-spel net zo braaf als Vet verkeerd waarmee het Openbaar Ministerie probeert de jeugd op het rechte pad te houden. Je krijgt vooral zin te doen wat niet mag. En ook daarvoor is het web uitermate geschikt, getuige het kopje ‘Zelf vuurwerk maken’ op vuurwerk.pagina.nl.