Bas Broekhuizen

Digitale brievenbus

2004-01-16 | de Volkskrant

Internetjournalistiek wordt volwassen. Althans, dat zou je kunnen afleiden uit het aantal belangenorganisaties voor webjournalisten. En uit het aantal prijzen voor online verslaggeving. Zo zijn er de EPpy Awards, de Online Journalism Awards en de SNDies. Maar het prijzenseizoen wordt geopend door de Newspaper Association of Amerika. Maandag maakt de NAA bekend wie zich de trotse winnaar mag noemen van een Digital Edge Awards, kortweg Edgy.

Zoals het een volwassen prijzenfestijn betaamt zijn er Edgy’s in verschillende categorieën. Het aanbod in de rubriek Meest Innovatieve Participatie van Bezoekers stelt teleur. Sommige nominaties blijven zelfs leeg, wegens gebrek aan kwalitief voldoende aanbod.

Maar was dat nu juist niet waar het op internet om draait, participatie? Was interactie met de lezer niet een van de beloften van het web? Het antwoord komt van The Intelligencer, de grootste krant van Wheeling, West Virginia. De communicatie van dit ‘sufferdje’ met zijn lezers is geniaal in zijn eenvoud. Persberichten of ingezonden brieven kunnen worden verstuurd via de website. Slim, maar niet uniek. Maar door het idee verder uit te werken, doet The Intelligencer zijn naam eer aan. Foto in de aanbieding? Iets aan te kondigen? Gouden tip voor een artikel? Middels de Virtual Newsroom is de lezer slechts een muisklik verwijderd van het journalistieke hart van de krant. Een idee zo simpel en makkelijk uitvoerbaar, dat je je afvraagt waarom niet iedere krantensite over een dergelijke digitale brievenbus beschikt.