Bas Broekhuizen

Eyeballs

2004-02-13 | de Volkskrant

‘The largest legal creation of wealth in the history of the planet.’ Tot vervelens toe herhaalde durfkapitalist John Doerr zijn typering van de beginjaren van het web, toen een businessplan paste op een a-viertje en gesjeesde studenten op slag miljonairs werden na weer een gehypte beursgang. Maar de goudaders van Silicon Valley droogden op. Na de nodige miljarden leergeld bleek dat ook e-commerce gehoorzaamt aan de wetten van vraag en aanbod, prijselasticiteit en de afnemende meeropbrengst. Doerr maakte zijn excuses, de nieuwe economie raakte in vergetelheid.

Maar het tij keert! Er wordt weer geinvesteerd in het web, internetbedrijven staan in de rij voor een beursgang en de online advertentiemarkt zit in de lift. Exemplarisch is het Amerikaanse bedrijf Eyeblaster. Het schrijft winst in dubbele cijfers en wist onlangs acht miljoen durfkapitaal los te peuteren.

Eyeblaster maakt ‘rich media’-advertenties: banners die onverwacht over je webpagina heenschuiven. Irritant, maar noodzakelijk in de battle for eyeballs, de strijd om aandacht van de bezoeker. Die weet banners op een vaste plaats namelijk verassend goed te negeren, blijkt uit Eyetracker, een online onderzoek dat de oogbewegingen van websurfers in kaart brengt.

Eyetracker is trouwens niet alleen nuttig voor adverteerders. Menig webdesigner kan er een hoop van leren. Voorbeelden van teenkrommend lelijke en gebruiksonvriendelijk ontwerpen ( ‘desing’ in jargon) zijn er genoeg, zowel in parodie als in het wild.