Grand Tourist
De Duitsers gingen op Bildungsreise, de Britten op Grand Tour en de Italianen een blokje om. Toerisme was in voorbije eeuwen voorbehouden aan de betere klassen. Voordat het vermoeiende leven van jachtpartijen en salonbezoek een aanvang nam, toerde de adellijke adolescent ettelijke maanden door het avondland op zoek naar culturele (en seksuele) verlichting. De hoogdravende epistels waarin het thuisfront werd bericht over de opgesnoven cultuur vormen een dankbare bron voor historici.
Tegenwoordig is de reis op zoek naar jezelf bereikbaar voor iedereen. De een pakt zijn rugzak in na eindexamen of afstuderen, de ander grijpt pas naar de Lonely Planet na enkele jaren op kantoor, maar allemaal willen ze ver weg, het liefst naar Azië, Australië of Zuid-Amerika. En waar ze gaan, daar schieten de internetcafés als paddestoelen uit de grond. Ook het hedendaagse thuisfront moet worden bediend, en daarbij maakt de moderne Grand Tourist dankbaar gebruik van middelen waarvan zijn historische voorganger niet kon dromen.
Wie zich er makkelijk van afmaakt, kiest de e-mail met meerdere adressanten. Leuker is het een digitaal reisdagboek aan te leggen. Digibeten kunnen terecht bij www.waarbenjij.nu, techneuten nemen een voorbeeld aan www.onzewereldreis.com. De echte die-hards doen mee aan de Wereldkampioenschappen Reizen 2004. Deelnemers hebben drie maanden de tijd om Bangka Island in Indonesië te bereiken. Doel van de wedstrijd is ‘op een verantwoorde wijze met andere culturen in aanraking te komen’. Aanmeldingen voor deze Bildungsreise van de 21ste eeuw zijn vanaf deze week welkom op www.wkreizen.nl.