Bas Broekhuizen

Ja/Nee

2003-06-06 | de Volkskrant

‘Splash screens must die!’ Heldere taal van Jacob Nielsen, de roemruchte goeroe van gebruiksvriendelijk websiteontwerp. Een splash screen is de fraai vormgegeven openingspagina van een website die geen ander doel dient dan het strelen van het oog en het innemen van kostbare downloadtijd. Of, in de woorden van Nielsen, de pagina die bewijst dat imago belangrijker is dan gebruiksgemak.

Dezelfde digitale voorzetramen kunnen ook worden gebruikt om het imago van een website aan de kaak te stellen, zo bewijzen de parodieën op Rebranding. ‘Peace sells, but who’s buying?’ prijkt onder het logo van CNN. Bezoekers van zoekmachine Google worden vermanend toegesproken: ‘De verzamelde kennis der mensheid onder handbereik, en u zoekt naar ”Britney Spears”.’

Rebranding is schatplichtig aan de nep-advertenties waarmee het tijdschrift Adbusters een paar jaar geleden de strijd aanbond met de ‘archetypische geestvervuilers’ van de reclamewereld. Minder gelikt maar niet minder origineel zijn de Poldermodelstickers. De bekende ja/nee-plakker voor op de brievenbus blijkt een uitstekende drager van maatschappijkritiek: ‘JA, wel CDA, NEE, geen WAO’.