Persvriendelijk
‘Allerlei media’s hebben nu ineens belangstelling’, verzuchtte Jan Jetten toen hij Emile Ratelband presenteerde als redder van Leefbaar Nederland. Jan Blokker zette het gekwadrateerd meervoud boven zijn column en journalistiek Nederland gniffelde bij het vooruitzicht van een vileine afstraffing van zoveel domheid. Maar niet Jetten was mikpunt van spot, ‘de media’s’ zelf moesten het ontgelden. Die zijn volgens Blokker ‘van Yorin tot NRC Handelsblad één grote boulevard geworden’.
Heeft Blokker gelijk? Het antwoord is op het web te vinden. Digitale berichten hebben namelijk het grote voordeel dat ze gemakkelijk zijn te doorzoeken. Wetenschappers van Govcom.org (een ‘conceptuele url’) gebruiken de geavanceerde zoektechnieken om te meten welke maatschappelijke onderwerpen op het web de meeste aandacht krijgen.
Voor de Nederlandse verkiezingscampagne is er een aparte IssueTracker. De conclusies die Govcom.org trekt uit de Verkiezingskwestiesvolger van mei 2002 zijn hard: ‘De pers neemt (onbedoeld) deel aan het populisme’. Ook de Mediameter van Stemhok bewijst het gelijk van Jetten en Blokker. Anno 2003 is niet Balkenende, Zalm of Bos de meestgenoemde politicus, maar een man die al zeven maanden dood is.