Bas Broekhuizen

Shovelware

2004-03-06 | de Volkskrant

Economie zit vooral tussen de oren. De internethype en de daaropvolgende onderwaardering van het web vormen daarvan het ultieme bewijs. Journalisten zijn net mensen, zelfs als ze werken voor internet. In navolging van het voorzichtig optimisme over het aantrekken van e-commerce vertoont dus ook het zelfvertrouwen van de internetjournalistiek een stijgende lijn.

Uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) blijkt dat op internetredacties de somberheid van de afgelopen jaren heeft plaatsgemaakt voor opgewekt vertrouwen in de toekomst. Webjournalisten nemen hun werk serieus, zo blijkt. Natuurlijk, nieuwssites leunen vaak zwaar op het moedermedium – krant, tijdschrift, televisie- of radioprogramma. Maar van simpelweg knippen en plakken is geen sprake. De inhoud van de Nederlandse nieuwssites is geen ‘shovelware’.

Pardon? Maakt de publieke omroep niet juist reclame voor www.uitzendinggemist.nl waar radio- en televisieprogramma’s integraal kunnen worden beluisterd of bekeken? En vertalen niet steeds meer kranten – waaronder sinds kort de Volkskrant – hun papieren versie één-op-één naar een pdf-versie voor het web, inclusief hoerenjongens en zetduivels? Journalistiek medium? Distributiekanaal!

Dezelfde NVJ concludeerde afgelopen zomer nog dat ‘echte internetjournalistiek, te definiëren als zelfgemaakt nieuws, met webspecifieke middelen gepresenteerd’ in Nederland niet bestaat. Geen laaglandse tegenhangers www.neonsky.com en joeweiss.com. Geldgebrek, tijdgebrek, technische problemen, akkoord. Maar vanwaar dan toch dat optimisme?