Bas Broekhuizen

Sociaal netwerk

2004-04-29 | de Volkskrant

De populairste jongen van de klas, de buurman met de straat in zijn zak, de zakenrelatie die commissariaten spaart; ieder sociaal netwerk kent zijn kingpin, de spin in het web. Het zijn de lievelingen van buzz-marketeers; Verover de trendsetters en de kudde zal volgen.

Kennis van sociale netwerken is geld waard. Critici als Karin Spaink, Jeremy Zawodny en Arve Bersvendsen zetten daarom vraagtekens bij Orkut, de door Google geƫxploiteerde website waarmee je je sociale netwerk kunt beheren. Je vult een lijstje met vrienden, je grasduint wat rond in de vele nieuwsgroepen of je gaat op zoek naar een date. Leuk, maar niet wereldschokkend nieuw.

Toch is Orkut bijzonder. Het is een sociologisch experiment op ongekende schaal. Handige programmeurs brengen in een oogwenk – al dan niet persoonlijke – sociale netwerken letterlijk in kaart. De databank van de site is een goudmijn voor onderzoekers van het Small world phenomenon. En voor deze jongens natuurlijk.

Niet alleen Orkut maakt gebruik van vriendenlijstjes. Instant Messengers zijn gebaseerd op hetzelfde principe. Kritische geluiden daarover zijn echter schaars op het web. Vreemd, want de messenger heeft inmiddels menige kantoorcomputer veroverd en de commercie zit niet stil.

Tussen de aanbieders van chatsoftware woedt een felle concurrentieslag. Om klanten aan zich te binden, worden de messengers uitgerust met nieuwe toepassingen. Zo werd ICQ afgelopen week opgetuigd met allerhande Xtraz en introduceerde Yahoo een messenger met webradio. De strijd om de sociale netwerken begint daarmee trekjes te vertonen van de browseroorlog in de jaren negentig. Ook de winnaar van toen is nu weer van de partij.