Bas Broekhuizen

TV Monsters

2004-06-25 | de Volkskrant

Internet is het medium van de gebruiker. Mooi natuurlijk, maar wat die gebruiker heeft te melden, is in de meeste gevallen hoogst oninteressant. Wie het oorverdovende gekrakeel op fora en in nieuwsgroepen trotseert, struikelt al snel over de stokpaardjes en wordt bevestigd in de juistheid van Godwin’s Law: Naarmate een online discussie langer duurt, nadert de kans op een vergelijking met de nazi’s of met Hitler een waarschijnlijkheid van één.

Websites die het moeten hebben van bijdragen van gebruikers zijn alleen succesvol als ze zijn opgezet rond een specifiek thema. Geen flamewars op Het Geheugen van Oost, waar inwoners van Amsterdam-Oost verhalen vertellen over hun buurt. Geen trollen die de sfeer verzieken op Ouders Online, waar lotgenoten de duizend-en-een zorgen om hun kroost delen. En godzijdank ontbreken tussen de gastronomische recensies op Iens de tirades over moslim-extremisme, het conflict in het Midden-Oosten of het gelijk van Pim Fortuyn.

Als mensen graag in de huid kruipen van de culinair journalist, spelen ze vast ook graag voor tv-recensent. Zie daar het idee achter TV Monster, waar alle programma’s op de Nederlandse televisie van commentaar zijn te voorzien, van het Journaal tot Bob de Bouwer. Niet bepaald één specifiek thema dus. De site lijkt dan ook gedoemd te mislukken. Als er al zinnige reacties komen, maakt het enorme aanbod aan onderwerpen het vrijwel onmogelijk er kennis van te nemen. En gezien de bezoekersaantalen zal het nog wel even duren voordat TV Monster Kijkonderzoek.nl naar de kroon steekt.