Bas Broekhuizen

Vals

2003-01-31 | de Volkskrant

Slecht nieuws voor commerciële media, waaronder de Volkskrant, die hebben geïnvesteerd in mobiele nieuwsvoorziening. Sinds afgelopen donderdag is Teletekst ook beschikbaar voor mobiele telefoons. Gratis.

Concurrentievervalsing, roepen de concurrenten. Terwijl de kwakkelende economie overal noopt tot krimpende redacties, verpest de publieke omroep de markt met een schier onuitputtelijk reservoir aan mankracht en financiële middelen, luidt de redenering. Eerder zette Hilversum al kwaad bloed met plannen voor een 24-uurs-nieuwszender en forse investeringen in omroep.nl. Hoofdredacteuren van krant en tv spraken er schande van, de staatssecretaris van mediazaken was zich van de prins geen kwaad bewust.

Het mobiele offensief versterkt het imago van de publieke omroep als het Microsoft van medialand. En daar zijn de publieken niet blij mee. Dus tuigde de KRO een website op vol met informatie die de eigen onschuld moet bewijzen. Want ‘een eerlijke discussie is gebaseerd op feiten in plaats van fouten’. Maar of die zogeheten Omroepdatabank overtuigt, is de vraag. Een stelling als ‘Een publieke omroep met een groot marktaandeel prikkelt de commerciële concurrentie tot meer creativiteit en innovatie’ heeft toch een hoog Bill Gates-gehalte.