Dataverhalen 10 jaar Argumentenfabriek
In 2016 bestond De Argumentenfabriek tien jaar. Onderdeel van het jubileum was een serie over onderwerpen die we als organisatie belangrijk vonden. Aan mij de taak het resultaat aantrekkelijk te presenteren. Dat kwam goed uit want ik zocht al een poosje naar een aanleiding om te experimenteren met scrollytelling.
Voortbordurend op mijn werk als freelancer en geïnspireerd door de boeken van Dick Bruna bedacht ik een nieuwe vorm voor dataverhalen. Op basis van teksten en cijfers aangeleverd door collega's maakte ik webpagina's over vier verschillende onderwerpen: de bijstand, de loonstrook, dementie en persoonlijkheid. Iedere pagina bestaat uit een aantal panelen met een korte tekst met daarnaast een eenvoudige visualisatie op een kleurijke achtergrond. Navigatie vindt plaats door te scrollen of door de pijltjestoetsen te gebruiken. In de visualiasties zitten vaak kleine animaties.
Na de dataverhalen voor het jubileum maakte ik er ook een aantal voor klanten, waaronder een uitleg over de koopkracht voor de website van het Centraal Planbureau.