Bas Broekhuizen

History hype

2004-10-29 | de Volkskrant

Historische dagen liggen in het verschiet. Zaterdag begint de Week van de Geschiedenis, waarin een keur aan instellingen, van het Oeteldonks Gemintemuzejum tot Culinair Historisch Kookmuseum De Vleer, zich overgeeft aan een voorlopig hoogtepunt in de almaar aanwakkerende history hype. Voor wie het nog niet wist: Geschiedenis is hip, retro is sexy. Ligt de speciale editie van Historisch Nieuwsblad al bij het oud papier? Geen nood, het programma is ook te vinden op www.weekvandegeschiedenis.nl.

En dan is er de komende week natuurlijk ook nog geschiedenis in de maak. Op de website van het American Museum of the Moving Image zijn de spotjes te bekijken van alle Amerikaanse presidentsverkiezingen sinds 1952, het jaar waarin de televisie voor het eerst werd ingezet als electoraal wapen.

De filmpjes doen in toon en inhoud niet onder voor de felle spotjes van de campagne van 2004. Bush speelt in op de angst voor terrorisme, Johnson maakte de kiezer in 1964 bang met de bom. Kerry beschuldigt Bush van het uitpersen van de middenklasse, Ford zei hetzelfde van Carter in 1976. De tegenstander om de oren slaan met tegenstrijdige citaten – zoals Bush doet bij Kerry inzake Irak – is ook van alle tijden. al in de dagen van Eisenhower beschuldigden kandidaten elkaar van flip flopping. Is er dan helemaal niet veranderd? Toch wel. Stemmen werven met een seksfilm, daar durfde zelfs Clinton niet van te dromen.