Bas Broekhuizen

Minder is meer

2003-05-30 | de Volkskrant

Of het nu gaat om burnrate of bandbreedte, internet is het medium van de grote getallen. Kilo-, mega- en gigabits, steeds meer enen en nullen moeten er per seconde door de lijn worden geperst. Wie een beetje wil meekomen op het web, beschikt minstens over isdn. Voor steeds meer websites is een kabelmodem of een adsl-verbinding een vereiste.

Er zijn daarentegen ook ontwerpers die zweren bij het adagium Less is more en er eer in scheppen met zo min mogelijk middelen een zo groot mogelijk effect te bereiken. Bijvoorbeeld door een site te maken die niet meer weegt dan 5 kilobyte, of een filmpje dat niet langer duurt dan één minuut.

Of door een grappig mannetje te tekenen met zo min mogelijk beeldpunten. Vooral die zogeheten pixel people zijn uitgegroeid tot een grote hit. Complete pixelsteden verrijzen er op het web. Het succes is zo groot, dat ook de commercie ze heeft ontdekt. Dus werft Albert Heijn sinds kort personeel op pixelniveau.

De Postbank daarentegen let niet op de kleintjes. Kosten noch moeite zijn gespaard om van www.langzaldieleven.nl de perfecte parodie te maken op online hypotheekadviezen als www.allergoedkoopstehypotheek.nl en www.hypotheekofferte.nl. De boodschap: als het om grote getallen gaat, moet je bij ons zijn.